מה כדאי לקחת בחשבון כאשר בוחרים תבנית וורדפרס

המון אופציות זה לפעמים לא דבר כל כך טוב. זה יכול להוביל לשיתוק בתהליך הבחירה אל מול המגוון העצום, ולכניסה למחקרים מתישים בניסיון לעשות את הבחירה הנכונה ביותר. בחירת תבנית וודפרס היא דוגמא טובה. המגוון הקיים הוא אינסופי, ובקלות ניתן להגיע לבחירות שנובעות מייאוש או להניח לכך לתקוע את תהליך העבודה. פיתרון אחד קלאסי למקרים בהo יש המון אופציות הוא לדעת בדיוק מה אתה צריך כשאתה נכנס לסופרמרקט. הרבה יותר קל לבחור מה אתה רוצה כשאתה יודע בדיוק מה אתה מתכוון לבשל עם זה. בכתבה הזו, נדון בכמה מהפקטורים החשובים ביותר שכדאי לקחת בחשבון, כך שתיכנסו לתהליך הבחירה באופן המושכל והממוקד ביותר בפעם הבאה שאתם יוצאים לצוד תבנית שמתאימה לפרויקט שלכם. השאלה הראשונה שאיתה נפתח היא אחת השאלות הנפוצות ביותר. האם כדאי לרכוש תבנית פרימיום או שניתן להסתפק בתבנית חינמית.

1. תבניות חינמיות או קנויות?

לפני מספר שנים, מחירה של תבנית הייתה אומדן טוב לאיכותה. תבניות חינמיות "הצטיינו" בקוד הכתוב באופן מרושל במקרה הטוב, ובמקרה הרע שימשו כמלכודות ללכידת מידע רגיש של משתמשים. אבל השנים הללו חלפו וכיום מפתחי וורדפרס יצרו אלפים של תבניות חינמיות באיכות גבוהה ביותר שניתן לבחור מהן. לכן קשה להכריע בשאלה זו באופן מוחלט. ישנן יתרונות וחסרונות לכל בחירה. כמפורט להלן: יתרונות של תבניות קנויות: • עדכונים שוטפים אולי הסיבה הטובה ביותר לבחור בתבנית קנויה היא שאלה בדרך כלל מקבלות עדכונים לעתים קרובות יותר. מערכת ניהול התוכן של וורדפרס מתעדכנת ומתפתחת בקצב מהיר ביותר בעצמה. תבנית שמתעדכנת באופן שוטף, למשל כדי לטפל בבעיות אבטחה שצצות במהלך הזמן, עשויה להיות קריטית. • עיצוב פחות מזוהה משום שתבניות וורדפרס הן כל כך פופולאריות כיום, אין זה יוצא דופן שעשרות אלפי אתרים עושים שימוש באותה תבנית חינמית. תבניות קנויות הן פחות שכיחות, מה שגורם לאתרים העושים בהן שימוש להיראות ייחודיים יותר ולבלוט יותר. • מסמכי עזרה מפורטים יותר לרוב התבניות הקנויות מצורף קובץ PDF מפורט המסביר כיצד להשתמש בהן בצורה שמנצלת את יתרונותיהן בצורה הטובה ביותר. עזרה כזו פחות נפוצה בתבניות חינמיות. • תמיכה שוטפת מפתחי תבניות קנויות מספקים תמיכה מצוינת למשתמשים שלהם. בדרך כלל מדובר בשילוב של פורום ציבורי, שירות צ'ט, ותשובות במייל. לתבניות חינמיות בדרך כלל יש רק פורום ציבורי כאמצעי תמיכה. • אין לינק קרדיט למפתח ברבות מהתבניות החינמיות יופיע לינק בפוטר עם קרדיט למפתח התבנית. זה אמנם נעשה פחות שכיח, אבל אין שום דרישה כזו בתבניות קנויות. חסרונות של תבניות קנויות • המחיר תצטרכו להשקיע בין 50$ ל- 200$ בתבניות קנויה. • יותר קונפיגורציה לרוב התבניות הקנויות יש פאנל עיצוב משלהן עם אופציות רבות שיכול לקחת זמן מה ללמוד אותן ולסדר אותן לשביעות רצונכם. • אלמנטים בלתי רצויים לתבניות קנויות יש נטייה להיכל כל מיני אפקטים ואלמנטים נוצצים, כמו מספר תוספי סליידרים, מנהל גלריות מתוחכם, ועוד. דברים אלה אמנם יכולים להעניק לתבניות אלה מראה מתוחכם ורבגוני, אולם אלמנטים רבים בלתי רצויים יכולים להפוך את התבניות לכבדה ולא ידידותית למשתמש. באופן כללי, ההיבט החשוב ביותר להסתכל עליו בתבניות, קנויה או לא, הוא האיכות ותשומת הלב שהושקעו בבנייתה. איכות הקוד תשפיע על כל דבר שבו נדון במאמר הזה. החל באבטחה וכלה במהירות. הדרך הטובה ביותר להעריך את האיכות של מוצר כלשהו הוא לבדוק מה אומרים עליו בפורומים, לקרוא אילו בעיות אנשים נתקלים בהן ועד כמה הם מקבלים מענה מהיר ויעיל מהמפתחים.

2. מהירות: אתר קל ומהיר לעומת תבניות כבדה ומתוחכמת

ישנה חשיבות רבה מאוד לאופטימיזציה של מהירות האתר. אתר הנטען במהירות לא רק משפר באופן דרמטי את חוויית המשתמש באתר אלא גם נמצא בוודאות כמשפר את דירוגו במנועי החיפוש ולפיכך משפיע ישירות על הרווחיות. לכן אני בהחלט ממליץ תמיד על הימנעות פנאטית מתבניות כבדות וזחלניות. הבנת הבעיה היא הצעד הראשון בהימנעות ממנה. אז מה גורם לתבנית להוריד את מהירות הדף לזחילה מעצבנת? בגדול ישנם 3 פקטורים: • יותר מידי אלמנטים כדאי מאוד להיזהר מתבניות שמציעות 10 סוגים שונים של סליידרים, 20 תוספים המותקנים מראש ושלל אנימציות ג'אווסקריפט נוצצות. זה עשוי להישמע כמו עסקה שווה אבל אף אתר שמריץ 50 קבצי ג'אווסקריפט בו זמנית לא יזוז באופן אופטימאלי. • שימוש יתר בקבצים גדולים ביטוי המפתח כאן הוא "שימוש יתר". נסו להישמר מתבניות שמשתמשות בהמון תמונות ברוחב של מסך מלא, קטעי וידאו כרקעים וכיוצא באלה. אמנם אנו רוצים להעלות אתר שנראה כמה שיותר טוב, אבל לעתים יותר זה פחות. • קוד גרוע תמונות שמנופחות לגדלים פרועים, עיצוב CSS בתוך ה-HTML ושלל ירקות דומים, הם רק חלק מהאלמנטים שתהיה להם השפעה משמעותית על מהירות האתר. קוד גרוע פירושו בדרך כלל שהתבנית לא עודכנה זמן רב. דרך טובה להימנע מכך היא לבדוק תמיד את היסטוריית העדכונים של התבנית. להלן דרך אחת טובה לבדוק עד כמה תבנית כלשהי כבדה או קלה. לכו לאתר Pingdom Website Speed Test, הכניסו את הכתובת של הדמו של התבנית שאתם בודקים ובדקו כמה זמן לוקח לדף לעלות וכמה בקשות HTTP נשלחות. אם הדף עולה לאט, או אם הוא שולח מאות בקשות HTTP לפני שאנחנו רואים תוכן על המסך, מדובר בתבנית כבדה שכדאי מאוד להימנע ממנה אלא אם אתם בטוחים שתוכלו להוריד חלק מהמשקל הזה בתהליך בניית האתר.

3. עיצוב וחוויית משתמש

מטרתה של תבנית היא לתת לאתר שלכם מראה מעולה ולהאיר את המוצר שלכם באור הטוב ביותר האפשרי. תוכלו לשפר את הסיכויים שלכם למציאת תבנית מעוצבת היטב באמצעות מספר צעדים פשוטים. קודם כל, חפשו באתרים בהם המעצבים הטובים ביותר מוכרים את התבניות שלהם. זה נשמע אלמנטארי, אבל כדאי להזכיר זאת. האתר האהוב עלי הוא ThemeForest. אבל יש עוד כמה טובים מאוד שמסתובבים ברשת. למשל, StudioPress ו-Elegant Themes. דבר שני, קחו לכם קצת זמן להסתובב בדמו שהתבנית מציעה. האם האתר מרגיש קל ונעים לשימוש? האם יש בו מספיק חלל? האם עושה לכם כאב ראש להסתכל עליו? האם הוא מרגש אתכם? תחושת הבטן שלכם היא כלי אמין מאוד במקרה זה. כדאי להשתמש בה. לבסוף, וודאו שאתם בוחרים תבנית שמתאימה לכל הדפדפנים, ושנבנתה עם מחשבה על נגישות וקלות.

4. רספונסיביות

אמנם ישנם הבדלים משמעותיים מתעשייה לתעשייה, אבל רוב הנתונים מצביעים על כך שכיום בממוצע כ-30% מכלל הביקורים באתרים מגיעים מסמארטפונים ומטאבלטים. אין כיום שום תירוץ טוב להשתמש בתבנית שאיננה רספונסיבית. זה הפך לדרישה בסיסית. אבל כמובן, בהתאם, רוב התבניות הטובות כיום מציעות שירות מצוין למכשירים ניידים, עוד לפני שנגענו בהן. כך שהיעדר רספונסיביות בתבנית צריכה להרים דגל אדום מול העיניים שלנו. רוב אתרי התבניות מצוידים בפילטרים שמסננים מהחיפוש תבניות שאינן רספונסיביות. אופציה טובה נוספת היא לחפש ברשימה של תבניות רספונסיביות. כמו כן, צורה מצוינת לבדוק האם תבנית רספונסיבית היא טובה או לא, תהיה להריץ את הדמו בכלי ה- mobile-friendliness החדש של גוגל.

5. קידום אתרים

כאשר מתקינים את אחד מתוספי ה-SEO המצויינים הזמינים לנו, אתרי וורדפרס הם בין האתרים הטובים ביותר ל-SEO הקיימים בסביבה. אולם צריך להתייעץ עם חברת קידום אתרים לפי ההתקנה כי תבניות רבות הופכות כל צורה של SEO באתר לטעויות. למשל השמטת תגיות ה-header וה-alt, תכנים שלמים המוכפלים על המסך ושגיאות URL שונות. כאשר אתם בוחרים תבנית, חפשו בתיאור התבנית אלמנטים כמו “SEO optimized” או “SEO ready”. אם יש, זו התחלה טובה, אבל אל תסמכו על זה באופן עיוור. מפתחים רבים מוסיפים זאת רק בשביל לקדם את מכירות התבנית שלהם. עם זאת, לדעת שהמפתח לפחות חשב על זה כאשר עבד על התבנית כן מספק לנו אינדיקציה ראשונית. הרגל טוב הוא לבדוק את יכולות ה-SEO של תבנית באמצעות בדיקת הדמו שלה. ניתן לעשות זאת, באמצעות התקנת אחת ההרחבות הייעודיות של גוגל כרום, כמו MozBar או SEO Site Tools, והרצת הדמו דרכן.

6. קלות ההתאמה האישית

לוח בקרה להתאמה אישית הפך כיום לאלמנט סטנדרטי בתבניות רבות. דבר זה חוסך הרבה עבודה של לעשות שינויים ישירים בקבצי ה-CSS. בנוסף, תוספים כמו עורך ויזואלי עוזרים לבניית מערכי דפים מורכבים בלי צורך לגעת בקוד. חלק מהעורכים הללו הם קצת מגבילים, אולם באופן כללי הם מאוד תורמים ליכולת ליצור אתרים שנראים טוב מאוד במאמץ קטן. אם מפתח מפרסם דמו של לוח הבקרה שלו, אני ממליץ מאוד לשחק איתו קצת ולוודא שאתם יכולים לעצב כל דבר שתרצו באופן מספק.

7. אבטחה

ישנם דברים רבים שמשפיעים על אבטחה טובה של האתר שלכם. זה כולל את המארח, התוספים וחוזק הסיסמא שבחרתם. אחת הדרכים הטובות לאמוד את האבטחה של תבנית היא לבדוק מה לקוחות אומרים עליה. באופן כללי, אלא אם היא נוצרה על ידי מפתח מוכר ואמין, הייתי נמנע מלהשתמש בכל תבנית שאין לה הורדות וביקורות רבות. עצתי היא לבדוק את התבניות באתרי קהילה גדולים כמו ThemeForest בהם כל ביקורות המשתמשים מפורסמות. רמת השקיפות הגבוהה הזו נוטה לחשוף את האמת על התבניות, שלא היית מקבל ישירות מאתר המפתחים. לא שיש משהו לא טוב בקניית התבנית ישירות מאתר המפתח, אבל כדאי לעשות זאת רק לאחר שבדקתם אותה באתר קהילה גדול.

סיכום

יכול להיות שכל הסעיפים הללו נשמעים כמו בדיקה יותר מידי מקיפה ומסובכת. אבל האמת היא שכולם עוסקים באותו הדבר באופן כללי. נקודה תחתונה אחת ברורה. התבנית שאתה מוריד ומשתמש בה צריכה להיות איכותית. אחד הדברים המועילים ביותר שניתן לעשות בשלב בחירת התבנית הוא ללמוד על האדם או החברה שיצרו אותה. אם יש להם מוניטין טוב לשמור עליו, התבניות שלהם כנראה יהיו טובות ואמינות יותר משל מפתחים שאין להם מוניטין כזה. ברור שאין דבר כזה תבנית מושלמת. כמעט תמיד יהיה עליך להתפשר על משהו. אני מקווה שכתבה זו הועילה לכם וקידמה את היכולת שלכם להתרחק מתבניות גרועות ולבחור באחת שהינה מהירה, עשויה היטב, ובעלת יכולות SEO המכילות את כל האלמנטים שאתם זקוקים להם בעבודה.

שיתוף

מאמרים נוספים

Scroll to Top